Je energiefactuur ontcijferd

Blog

Zo lees je je Ecofix-factuur

Een energiefactuur is zelden spannend leesvoer. Cijfers, termen, vakjes… terwijl jij vooral wil weten: “Wat betaal ik, en waarom?”

In deze blog leggen we kort uit:

  • welke soorten facturen je kan krijgen,

  • hoe je Ecofix Gas & Power-factuur is opgebouwd,

  • hoe je via onze app alles tot in detail kan bekijken, opvolgen en regelen.


1. Welke soorten facturen zijn er?

Bij energie kom je meestal drie types tegen:

1. Voorschotfactuur

Een voorschotfactuur is een tussentijdse factuur op basis van een inschatting van je verbruik.

Bij Ecofix Gas & Power:

  • betaal je je voorschot enkel om de maand of om de 3 maanden,

  • wordt dat bedrag later verrekend met je afrekening.

Het is dus geen extra kost, maar een voorschot op je totale energiejaar.

2. Jaarafrekening of maandafrekening

Hier wordt je werkelijke verbruik vergeleken met alle voorschotten die je al betaalde:

  • Heb je te veel betaald? Je krijgt geld terug.

  • Heb je te weinig betaald? Je betaalt bij.

Bij Ecofix Gas & Power kan je kiezen voor een maandafrekening op basis van je echte verbruik (zeker interessant met een digitale meter). In dat geval betaal je geen klassieke voorschotten meer, maar reken je maandelijks af op wat je effectief verbruikt hebt.

3. Slotfactuur

Een slotfactuur krijg je:

  • als je verhuist

  • of als je van leverancier verandert

Die sluit je vorige periode definitief af op basis van de meterstanden aan ons doorgegeven door je netbeheerder.

2. Zo is je Ecofix-factuur opgebouwd

We houden je factuur zo logisch en overzichtelijk mogelijk. De belangrijkste blokken op je factuur zijn:

0. Overzicht klant-, product- en contractgegevens
Hier zie je in één oogopslag:

  • je naam, adres en klantnummer,

  • om welk product het gaat (Motion of Flexy),

  • je contracttype (bv. gas en/of elektriciteit).

1. Jouw voorschot of ‘Afrekening’
Dit is de samenvatting:

  • bij voorschotfacturen: het bedrag dat je nu betaalt,

  • bij maand- of jaarafrekeningen: het totaal van je kosten en of je moet bijbetalen of terugkrijgt.

2. Betalingsinformatie
Hier vind je alles om te betalen:

  • bedrag,

  • vervaldatum,

  • gestructureerde mededeling,

  • rekeningnummer of QR-code.

3. Detailbijlage
Hier duiken we de diepte in:

  • een overzicht van al je aansluitingen (elektriciteit/gas),

  • de periodes waarop de factuur slaat,

  • de respectievelijke kosten per aansluiting.

4. Overzicht van jouw Friends with Benefits (FWB)
Heb je een niet-online contract én maak je gebruik van ons Friends with Benefits-programma?
Dan zie je hier:

  • hoeveel Friends with Benefits je al hebt,

  • welke korting je daarmee krijgt op je factuur.

Belangrijk: het kan dat jij nog een oudere versie van ons factuurdesign krijgt.
In dat geval staan de detailinformatie en je Friends with Benefits-overzicht nog gewoon onder het blok “Jouw voorschot”.
We rollen ons nieuwe, duidelijkere design stap voor stap uit naar alle klanten.

3. Alles onder controle in de Ecofix-app

Je factuur is één ding, maar de échte controle krijg je in onze app. Daar kan je:

  • je kostenbreakdown tot in detail raadplegen, met teksten en uitleg per onderdeel;

  • precies zien hoe het capaciteitstarief (je piekvermogen) zich verhoudt tot je totale factuur;

  • je facturen bekijken en downloaden;

  • je facturen betalen via de app;

  • je voorschotbedrag aanpassen als je verbruik wijzigt;

  • een nieuw leveradres toevoegen wanneer je verhuist of een extra aansluiting wil.

Kort gezegd: je factuur op papier of in pdf is het overzicht, maar in de app krijg je het vergrootglas erbij.

4. Nog vragen over je factuur?

We weten: een energiefactuur wordt nooit het meest sexy document in je mailbox. Maar ze moet wél begrijpelijk zijn.

Daarom zorgen we ervoor dat je bij Ecofix Gas & Power:

  • een heldere structuur hebt op je factuur,

  • in de app tot op detailniveau kan zien waar je kosten vandaan komen,

  • via onze helpdesk rond “Facturen & betalen” snel antwoorden vindt op veelgestelde vragen,

  • ons altijd kan contacteren als je factuur toch niet helder aanvoelt.


Zit je met een concrete vraag en duizelt het nog steeds een beetje?
Neem gerust contact op met onze helpdesk, we lopen er met plezier samen met jou door, in gewone mensentaal.

Kunstlaan 56, 1000 Brussel, België

BE.1011.812.443

English (Belgium)

Kunstlaan 56, 1000 Brussel, België

BE.1011.812.443

English (Belgium)

Kunstlaan 56, 1000 Brussel, België

BE.1011.812.443

English (Belgium)